Zurück zum Anfang der Bibliographie Erstspracherwerb

 

 

Zweitspracherwerb

1. Klassiker der Spracherwerbstheorie
2. Überblicksdarstellungen zum L2-Erwerb
3. Studien zum Zweitspracherwerb
4. Zwei- und Mehrsprachigkeit, Bilingualismus
5. Erwerb des Deutschen als Zweitsprache
6. Wichtige Zeitschriften
7. Materialien/Beiträge
8. Bibliographien

 

1. Klassiker der Spracherwerbstheorie

N. Chomsky (1959/1974), Rezension von Skinners 'Verbal Behavior', in: W. Eichler/A. Hofer (eds.), Spracherwerb und linguistische Theorien, München: Piper, 25-49

N. Chomsky (1975/1977), Reflexionen über die Sprache, Frankfurt: Suhrkamp

N. Chomsky (1980/1981), Regeln und Repräsentationen, Frankfurt: Suhrkamp

N. Chomsky (1988/1996),Probleme sprachlichen Wissens, Weinheim: Beltz

E.H. Lenneberg(1967/1972), Biologische Grundlagen der Sprache. Frankfurt: Suhrkamp

W.F. Leopold (1939- 1949), Speech development of a bilingual child, 4 Vols, Evanston: Northwestern University Press

J. Piaget (1923/1972), Sprechen und Denken des Kindes, Düsseldorf: Schwann

S. Pinker (19962), Language Learnability and Language Learning. Cambridge: Harvard UP

S. Pinker (1996), Der Sprachinstinkt, München: Kindler.

W.V.O. Quine (1974/1976), Die Wurzeln der Referenz, Frankfurt: Suhrkamp

J. Ronjat (1913), Le developpment du langue observé chez un infant blingue. Paris: Champion

B.F. Skinner (1957), Verbal Behavior, New York: AppletonL.S. Wygotski (1934/1974), Denken und Sprechen, Frankfurt: Fischer

C./W. Stern (1928), Die Kindersprache, Leipzig: Barth (reprint 1981 WBG)

L.Wittgenstein (1953/ 1971), Philosophische Untersuchungen, Frankfurt: Suhrkamp

 

2. Überblicksdarstellungen zum L2-Erwerb

C. Baker (1996/2), Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters

K.R. Bausch/G. Kasper (1979), Der Zweitspracherwerb: Möglichkeiten und Grenzen der großen Hypothesen, in: LB 64, 3-35

H.B. Beardsmore (1982), Bilingualism: Basic principles, Clevedon: Tieto

*E. Bialystock (2oo1) Bilingualism in Development. Cambridge: University Press

H. Dulay/M.K. Burt/St. Krashen (1982), Language Two, Oxford: UP

S.W. Felix (1982), Psycholinguistische Aspekte des Zweitspracherwerbs, Tübingen: Narr

P. Fletcher/B. MacWhinney (ed.)(1995), The Handbook of Child Language, Oxford: Blackwell

K. Hakuta (1986), Mirror of Language: The debate over Bilingualism. New York: Basic Books

J. Hamers/M.H.A. Blanc (2000), Bilinguality and Bilingualism, Cambridge: University Press

C. Hoffmann (1991), An Introduction to Bilingualism. London: Longman

P.A. Hornby (ed.)(1977), Bilingualism, New York: Academic Press

*W. Klein (1984), Zweitspracherwerb, Frankfurt: Athenäum

*A. Knapp-Potthoff/K. Knapp (1982), Fremdsprachenlernen und -lehren, Stuttgart: Kohlhammer

B. McLaughlin (1978), Second Language Acquisition in Childhood, Hillsdale: Erlbaum

B. McLaughlin (1987), Theories of Second-Language Learning. London: Arnold

*P.S. Lightbown/N. Spada(1999/2) How Languages Are Learned. Revised Edition. Oxford: Oxford University Press

J.M. Meisel (Hg.)(1990), Two first Languages, Dordrecht: Foris

A. Peltzer-Karpf/R. Zangl (1998), Die Dynamik des frühen Fremdsprachenerwerbs, Tübingen: Narr

M. Pienemann (1999), Language Processing and Second Language Development, Amsterdam: Benjamins

*S. Romaine (1995), Bilingualism, Oxford, Blackwell

M. Sharwood Smith (1994), Second Language Learning. London: Longman

J. Wagner (1983), Kommunikation und Spracherwerb im Fremdsprachenuntericht, Tübingen: Narr

H. Wode (19932), Psycholinguistik. München: Hueber

3. Studien zum Zweitspracherwerb:

Chr. Adjemian (1976), On the nature of interlanguage systems, in: LL 26, 297-320

J.R. Allan (1988), The acquisition of a Second Language Phonology. Tübingen: Narr

R.W. Andersen (ed.)(1984), Second Languages. A Cross-Linguistic Perspective. Rowley: Newbury House

L. Beebe/H. Giles (1984), Speech-accomodation theories: a discussion in terms of second-language acquisition, in: Int. Journal Sociology of Language 46, 5-32

E. Bialystok (1983): Some Factors in the Selection and Implementation of Communication Strategies In: C. Faerch/G. Kasper (eds.): Strategies in Interlanguage Communication. London:Tavistock, 100-118

E. Bialystok (1990), Communication Strategies: A psychological analysis of second language use. Oxford: Blackwell.

R. Bley-Vroman (1991), Processing, Constraints and the Parsing of Ungrammatical Sentences, in: L. Eubank (ed.), Point Counterpoint. Universal Grammar in the Second Language, Amsterdam (Benjamins) 191-198.

H.D. Brown (ed.)(1976), Papers in second language acquisition, Michigan: LL Special Issue 4

H. Clahsen/P. Muysken (1986), The Availability of Universal Grammar to Adult and Child Learners. In: Second Language Research 2 (2), 93-119

H. Clahsen/P. Muysken (1989), The The UG Paradox in L2 Acquisistion. In: Second Language research 5 (1), 1-29.

H. Clahsen/A. Vainikka/M. Young-Scholten (1990), Lernbarkeitstheorie und Lexikalisches Lernen, in: LB 130, 466-477

V.J. Cook (1985), Chomskys's Universal Grammar and Second Language Learning, in: AL 6.1, 2- 18

S.P. Corder (1981), Error Analysis and Interlanguage, Oxford: UP

N. Dittmar/A. Reich (eds.)(1992), Modality in language acquisition. Berlin: de Gruyter

H. Dulay/M.K. Burt 1974a: Natural Sequences in Child Second Language Acquisition. In: Language Learning 24.1, 37-53.

H. Dulay/M.K. Burt. 1974b: A New Perspective on the Creative Construction Process in Child Second Language Acquisition. In: Language Learning 24.2, 235-278

R. Ellis (1994), The Study of Second Language Acquisition. Oxford: UP

L. Eubank (Hg.)(1991), Point Counterpoint. Universal Grammar in the Second Language. Amsterdam (Benjamins).

S.W. Felix (ed.)(1980), Second Language Development: Trends and Issues, Tübingen: Narr

S.W. Felix/H. Wode (ebs.)(1982), Language Development at the Crossronds, Tübingen: Narr

Ch. Fillmore/D. Kempler/W.S-Y. Wang (eds.)(1979), Individual Differences in Language Ability

and Language Behavior, New York usw.: Academic Press

L.W. Fillmore (1979), Individual Differences in Second Language Acquisition, in: Fillmore/Kempler/Wang (eds.), 203-228

W. Frawley/J.P. Lantolf (1985), Second Language Discourse: A Vygotskyan Perspective, in: AL 6.1, 19-44

R.C. Gardner/W.E. Lambert (1972), Attitudes and motivation in second language learning, Rowley: Newbury House

S. Gass/C. Madden (eds.) (1985): Input in Second Language Acquisition. Rowley/Mass.: Newbury House

S. Gass/L. Selinker (eds.) (1983): Language Transfer in Language Learning. Rowley/Mass.: Newbury House

R.C. Gingras (ed.)(1978), Second Language Acquisition and Foreign Language Teaching, Washington: Center for Applied Linguistics

K.R. Gregg (1984), Krashen's Monitor and Occams Razor, in: AL 5.2, 79-100

W. Grießhaber (1990), Transfer - linguistisch betrachtet, in: LB 129, 386-414

H. Hakuta (1974), Prefabricated patterns and the emergence of structure in second language acquisition, in: LL 24, 287-298

B. Harley (1986), Age in second language acquisition. Clevedon: Multilingual Matters

B. Harley/A. Patrick/J. Cummins/M. Swain (eds.)(1990), The development of Second Language Proficiency. Cambridge: UP

E.M. Hatch (1978), Discourse Analysis and Second Language Acquisition, in: Hatch (ed.), 401-435

E.M. Hatch (1983), A Second Language Perspective. Rowley: Newbury House

E.M. Hatch (ed.)(1978), Second Language Acquisition, Rowley: Newbury House

B. Hufeisen/B. Lindemann (eds.) (1997), Tertiärsprachen. Tübingen: Stauffenburg

P. Jordens, P. The acquisition of Word order in Dutch and German as L1 and L2. In: Second Language research 4 (1), 41-65.

W. Klein (1991), Seven Trivia of Language Acquisition, in: L. Eubank (ed.), Point Counterpoint. Universal Grammar in the Second Language, Amsterdam (Benjamins), 49-70.

H.H. Kleinmann (1977), Avoidance behavior in adult second language aquisition, in: LL 27, 93-107

S. Krashen (1981), Second Language Acquisition and Second Language Learning, Oxford usw.: Pergamon

S. Krashen (1985), The Input Hypothesis. London: Longman

S. Kutsch/I.Desgranges (Hg.)(1985), Zweitsprache Deutsch-ungesteuerter Erwerb, Tübingen: Niemeyer

D.E. Larsen-Freeman (1976), An explanation for the morpheme acquisition order of second language learners, in: LL 26.1, 125-134

D.E. Larsen-Freeman et al. (1991), An Introduction to Second Language Acquisition Research. London/New York: Academic

J.M. Liceras (1986), Linguistic Theory and Second Language Acquisition. Tübingen: Narr

B. McLaughlin (1978), The monitor model: some methodological considerations, in: LL 28, 309-332

B. McLaughlin (1987), Theories of Scond Language Acquisition. London: Arnold

J.M. Meisel (Hg.) (1990), Two First Languages. Dordrecht: Foris

J.M. Meisel (1991), Principles of Universal Grammar and Strategies of Language Learning: Some Similarities and Differences between First and Second Language Acquisition, in: L. Eubank (ed.), Point Counterpoint. Universal Grammar in the Second Language, Amsterdam (Benjamins) 231-276.

C. Molony/H. Zobl/W. Stölting (eds.)(1977), German in Contact with other Languages, Wiesbaden: Athenäum

N. Müller (1993), Komplexe Sätze. Tübingen: Narr [Französ.-Dt.]

W. Nemser (1974), Approximative systems for foreign language learners, in: Richards (ed.), 55-63

OBST 22, 1982, Handlungsorientierung im Zweitspracherwerb

C. Perdue (ed.)(1982), Second Language Acquisition by Adult Immigrants. A Field Manual. Straßburg: European Science Foundation

C. Perdue (1993), Adult Language Acquisition: Cross-Linguistic Perspectives. Vol I: Field Methods. Cambridge: UP

C.W. Pfaff (ed.)(1987), First and Second Language Acquisition Processes. Cambridge: Newbury House

H. Raabe (1974), Interimsprache und kontrastive Analyse. In: H. Raabe (ed.): Trends in kontrastiver Linguistik. Bd.l. Tübingen: Narr, 1-50

J. Rehbein (1987), On fluency in Second Language Speech, in: H.W. Dechert/M. Raupach (eds.), Psycholinguistik Models of Production. Norwood (Ablex), 97-105.

J. Rehbein/W. Grießhaber (1996), L2-Erwerb versus L1-Erwerb, in: K. Ehlich (ed.), Kindliche Sprachentwicklung, Opladen: Westdeutscher Verlag, 67-119

J.C. Richards (ed.)(1974), Error Analysis, London: Longman

J.C. Richards (ed.)(1978), Understanding Second & Foreign Language Learning, Rowley: Newbury Edouse

W.C. Ritchie (ed.)(1978), Second Language Acquisition Research, New York

usw.: Academic Press

H. Ringbom (1987), The role of First Language in Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters

G. Saunders (1982), Bilingual Children: From Birth to Teens. Clevedon: Multilingual Matters

R.C. Scarcella/St. Krashen (eds.)(1980), Rescarch in Second Language Acqusition, Rowley: Newbury House

J. Schachter (1974), An Error in Error Analysis, in: LL 24, 205-214

J.H. Schumann (1975), Second Language Acqulsition: The Pidginization Hypothesis, in: LL 26, 391 -408

J.H. Schumann (1978), The acculturation model for second language acquisition, in: Gingras (ed.), 27-50

J.H. Schumann (1978), The pidginization process. Rowley: Newbury House

J.H. Schumann (1976), Social Distance as a Factor in Second Language Acquisition. In: Language Learning 26.1, 135-143

J.H. Schumann/G. Stenson (eds.)(1974), New Frontiers in Second Language Learning, Rowley: Newbury House

H. Seliger/F. Shohamy (198), Second Language Research Methods. Oxford: University Press

L. Selinker (1972), Interlanguage, in: IRAL 10, 209-231

L. Selinker (1992), Rediscovering Interlanguage. London: Longman

L. Selinker/J.T. Lamendella (1978), Two perspectives on fossilization in

interlanguage learning, in: ISBU 3.2, 143-l91

E. Tarone/M. Frauenfelder/L. Selinker (1976), Systematicity/variability and stability/instability in interlanguage systems, in: Brown (ed.), 93-134

K. Vogel/S. Vogel (1975), Lernpsychologie und Fremdsprachenerwerb, Tübingen: Niemeyer

J. Wagner-Gough/E. Hatch (1975), The importance of input data in second language acquisition, in: LL 25, 297-308

R. Wardhaugh (1974), The contrastive analysis hypothesis, in: Schumann/ St enson (eds. ), 10- l9

L. White (1990), Universal grammar and second language acquisition. Amsterdam: Benjamins

4. Zwei- und Mehrsprachigkeit, Bilingualismus

J.E. Alatis (ed.)(1970), Bilingualism and Language Contact, Washington:

Georgetown UP

J.E. Alatis (ed.)(1978), International Dimensions of Bilingual Education,

Washington: Georgetown UP

M.L. Albert/L.K. Obler (1978), The bilingual brain, New York: Academic

Press

J. Arends/P. Muysken/N. Smith (ed.) 1995: Pidgins and Creoles. Amsterdam: Benjamins

C. Baker (19962), Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters

H.B. Beardsmore (1982), Bilingualism: Basic principles, Clevedon: Tieto

R. Burling (1959/1971), Language Development of a Garo and English Speaking child, in A. Bar-Adon/W. Leopold (eds.), Child Language. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 170-185

J. Cummins (1979) Linguistic interdependence and the educational development of bilingual children. In: Review of Educational Research 49/79, 222-251

J. Cummins (1980) The construct of language proficiency in bilingual education. In: Alatis, J. E. (ed.) Current Issues in Bilingual Education. Washington: Georgetown University Press, 81-103

*J. Cummins (1982) Die Schwellenniveau- und Interdepenz-Hypothese: Erklärungen zum Erfolg zweisprachiger Erziehung. In: Swift, J. (Hg.) Bilinguale und multikulturelle Erziehung. Würzburg: Königshausen + Neumann, 34-43

J. Cummins (1984) Zweisprachigkeit und Schulerfolg. Zum Zusammenwirken von linguistischen, soziokulturellen und schulischen Faktoren auf das zweisprachige Kind. In: Die Deutsche Schule 76/84, 187-198

J. Cummins (1991) Conversational and academic language proficiency in bilingual contexts. In: Hulstijn, J. H. & Matter, J. F. (eds.) Reading in Two Languages. AILA-Review 8/91., 75-89

J. Cummins/M. Swain (1986) Bilingualism in Education. Aspects of Theory, Research and Practice. London: Longman

N. Dittmar (1973), Soziolinguistik, Frankfurt: Athenäum

W.T. Elwert (1959), Das zweisprachige Individuum: Ein Selbstzeugnis. Wiesbaden: Steiner

A. Fantini (1985), Language Acquisition of a Bilingual Child. San Diego: College Hill Press

Ch. Ferguson (1959), Diglossia, in: Word XV, S.325ff.

J. Fishman (1975), Soziologie der Sprache, München: Hueber

F. Grosjean (1982), Life with Two Languages. Cambridge: Harvard UP

H. Haarmann (1980), Multilingualismus. 2 Bd. Tübingen: Narr

K. Hakuta (1986), Mirror of Language: The debate over Bilingualism. New York: Basic Books

J. Hamers/M.H.A. Blanc (2000), Bilinguality and Bilingualism, Cambridge: University Press

C. Hoffmann (1991), An Introduction to Bilingualism. London: Longman

P.A. Hornby (ed.)(1977), Bilingualism, New York: Academic Press

G. Lüdi/B. Py (1984), Zweisprachig durch Migration, Tübingen: Niemeyer

J.M. Meisel (ed.)(1990), Two First Language. Dordrecht: Foris

S. Romaine (19952), Bilingualism. Oxford: Blackwell

G. Saunders (1988), Bilingual Children. Clevedon: Mulltilingual Matters

M.E. Smith (1935), A Study of the speech of eight bilingual children of the same family, in: Child development 6, 19-25

T. Taeschner (1983), The sun is feminine: A Study on Language Acquisition in Bilingual children, Berlin: Springer

U. Weinreich (1953/1977), Sprachen im Kontakt, München: Beck

 

5. Erwerb des Deutschen als Zweitsprache

G. Antos (ed.)(1988), "Ich kann ja Deutsch!". Studien zum 'fortgeschrittenen' Zweitspracherwerb von Kindern ausländischer Arbeiter. Tübingen: Narr

R.S. Baur/G. Meder (1989) Die Rolle der Muttersprache bei der schulischen Sozialisation ausländischer Kinder. In: Diskussion Deutsch 106/89, 119-135

R.S. Baur/G. Meder (1990) Der Zusammenhang von Muttersprache und Zweitsprache von Migrantenkindern in der Bundesrepublik Deutschland. In: Leerders Kenmerken. Individuele verschillen in het leren van talen 2/90, 68-82

R.S. Baur/G. Meder (1992) Zur Interdependenz von Muttersprache und Zweitsprache bei jugoslawischen Migrantenkindern. In: Baur, R. S. & Meder, G. & Previsic, V. (Hgg.) Interkulturelle Erziehung und Zweisprachigkeit. Hohengehren: Schneider, 109-140

M. Carroll/R. Dietrich (1985), Observations on object reference in learner languages, in: LB 98, 310-337

H. Clahsen (1988), Normale und gestörte Kindersprache. Amsterdam: Benjamins

H. Clahsen/J.M. Meisel/M. Pienemann (1983), Deutsch als Zweitsprache, Tübingen: Narr

H. Clahsen/P. Muysken (1986), The accessability of Universal Grammar to adult and chilld learners. A study of the acquisition of German word order. , in: Second Language Research 2, 93-119

N. Dittmar (1982), 'Ich fertig arbeite, nich mehr sprechen Deutsch', in: LiLi 12, 1982, 9-34

N. Dittmar (1980), Fremdsprachenerwerb im sozialen Kontext. Das Erlernen von Modalverben, in: LiLi 45, 84-103

N. Dittmar/H. Kuhberg (1988), Der Vergleich temporaler Ausdrucksmittel in der Zweitsprache Deutsch in Lernervarietäten zweier elfjähriger Kinder mit den Ausgangssprachen Polnisch und Türkisch anhand von Longutudnaldaten. In: H. Vater/V. Ehrich (eds.), Temporalsemantik, Tübingen: Niemeyer, 308-329

N. Dittmar/R. Skiba (1992), Zweitspracherwerb und Grammatikalisierung. Eine Längsschnittstudie zur Erlernung des Deutschen, in: O. Leirbukt/B. Lindemann (eds.), Psycholinguistische und didaktische Aspekte des Fremdsprachenlernens, Tübingen: Narr, 25-62

K. Ehlich (1980), Fremdsprachlich Handeln, in: Deutsch lernen 1, 21 -36

K. Ehlich (1982), Spracherfahrungen. Zu Spracherwerbsmöglichkeiten und -bedürfnissen ausländischer Arbeiter, in: P. Nelde u.a. (eds.), Sprachprobleme bei Gastarbeiterkindern, Tübingen: Narr, 23-40.

S.W. Felix (1978), Linguistische Untersuchungen zum natürlichen Zweitsprachenerwerb, München: Fink

W. Grießhaber (1990), Transfer - linguistisch betrachtet, in: LB 129, 386-414

Heidelberger Forschungsprojekt (1975), Sprache und Kommunikation ausländischer Arbeiter, Kronberg: Scriptor

Heidelberger Forschungsprojekt (1977), Die ungesteuerte Erlernung des Deutschen durch spanische und italienische Arbeiter, OBST Beiheft 2

P. Jordens (1977), Rules, grammatical intuitions and strategies in foreign

language learning, in: IS13U 2.2, 5-76 (dt.: Papiere zur Linguistik 16, 1977, 74- 130)

P. Jordens (1983), Das deutsche Kasussystem im Fremdsprachenerwerb, Tübingen: Narr

I. Keim. (1978a), Gastarbeiterdeutsch, Tübingen: Narr

I. Keim. (1978b), Zum Problem der Gastarbeitersprache, in: DS 4, 289-305

I. Keim/P. Nikitopoulos/M. Repp (1982), Kommunikation ausländischer Arbeiter, Tübingen; Narr

I. Keim (1984), Untersuchungen zum Deutsch türkischer Arbeiter, Tübingen: Narr

W. Klein/N. Dittmar (1979), Developing grammars, Berlin usw.: Springer

W. Klein/B.O. Rieck (1982), Der Erwerb der Personalpronomina im ungesteuerten Spracherwerb, in: LiLi 12, 1982, 34-71

W. Klein (1983), Der Ausdruck der Temporalität im ungesteuerten Zweitspracherwerb, in: G. Rauh (ed.), Essays on Deixis, Tübingen: Narr, 149-168

S. Kutsch/I. Desgranges (eds.)(1985), Zweitsprache Deutsch - ungesteuerter Erwerb, Tübingen: Niemeyer

J.M. Meisel, (1975:), Ausländerdeutsch und Deutsch ausländischer Arbeiter. Zur möglichen Entstehung eines Pidgin in der BRD. In: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 5.18, 9-53

M. Orlovic-Schwarzwald (1978), Zum Gastarbeiterdeutsch jogoslawischer Arbeiter im Rhein-Main-Gebiet, Wiesbaden: Steiner

M. Pienemann (1981), Der Zweitspracherwerb ausländischer Kinder, Wuppertal: GHS

R. Rath (ed.)(1983), Sprach- und Verständigungsschwierigkeiten bei Ausländerkindern in Deutschland, Frankfurt: Lang

J. Rehbein (1981), Verbale und nonverbale Kommunikation im interkultu-

rellen Kontakt, in: P.H. Nelde et al. (eds.), Sprachprobleme bei Gastarbeiterkindern, Tübingen: Narr, 111-127

J. Rehbein (1982a), Zu begrifflichen Prozeduren in der zweiten Sprache

Deutsch, in: K.H. Bausch (ed.), Mehrsprachigkeit in der Stadtregion,

Düsseldorf: Schwann, 225-281

J. Rehbein (1982b), Worterklärungen türkischer Kinder, in: OBST 22, 122-157

J. Rehbein (1988), Diskurs und Verstehen. Zur Rolle der Muttersprache bei der Textverarbeitung in der Zweitsprache, in: E. Apeltauer (ed.), Gesteuerter Zweitspracherwerb. München: Hueber, 113-171

K. Schramm (2001) L2-Leser in Aktion. Münster: Waxmann

H. Schwenk (1988), Das Sprachvermögen zweisprachiger türkischer Schüler. Tübingen: Narr.

W. Stölting (1980), Die Zweisprachigkeit jugoslawischer Schüler in der BRD, Wiebaden: Harrassowitz

H.S. Tropf (1983), Variation in der Phonologie des ungesteuerten Zweitspracherwerbs, Diss. Heidelberg

H. Wegener (Hg.)(1998), Eine zweite Sprache lernen, Tübingen: Narr

H. Wode (1981), Learning a second language, Tübingen: Narr

6. Wichtige Zeitschriften

Applied Linguistics (AL),

Deutsch lernen (DL)

Deutsch als Fremdsprache (DaF)

Fremdsprache Deutsch

Fremdsprachen Lehren und Lernen

Informationen Deutsch als Fremdsprache (InfoDaF)

Interkulturell

International Review of Applied Linguistics (IRAL)

Interlanguage Studies Bulletin (ISBU)

Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache

Journal of Multilingual and Multicultural Development

Language learning (LL)

Lernen in Deutschland

Multilingua

Primar

Studies in Second Language Acquisition

Second Language Research

Teaching English to Speakers of Other Languages - Quarterly Review (TESOL)

Zeitschrift für Fremdsprachenforschung

Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht

Zielsprache Deutsch

 

Zeitschr. mit einschlägigen Themenheften

Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST)

Praxis Deutsch

Linguistische Berichte (LB)

Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik (LiLi)

 

7. Materialien/Beiträge

Arbeiten zur Mehrsprachigkeit (Hamburg, German. Seminar)

Materialien Deutsch als Fremdsprache

 

8. Bibliographien:

I. Gutfleisch/B.O. Rieck/N. Dittmar (1979/1980), Interimsprachen- und Fehleranalyse. Teilkommentierte Bibliographie zur Zweitspracherwerbsforschung, in: Ling. Berichte 64 (1979), 105-142; 65 (1980), 51-81

F.J. Hausmann (1977), Linguistik und Fremdsprachenunterricht, Tübingen: Narr

Th. Ickler (1985), Bibliographie Deutsch als Fremdsprache, Tübingen: Niemeyer

Informationszentrum Fremdsprachenforschung (ed.)(1970ff.), Bibliographie moderner Fremdsprachenunterricht, München

Language Teaching and Linguistics (1967ff.): Abstracts, Cambridge

S. Luchtenberg (1988), Annotierte Bibliographie zur Sprachstandsdiagnostik im Deutschen als Zweitsprache. In: Deutsch lernen 13.3/4, 120-135

A. Öktem/J. Rehbein (1987), Kindliche Zweisprachigkeit. Arbeiten zur Mehrsprachigkeit 29/1987. Univ. Hamburg: Germanisches Seminar

Zurück zum Anfang der Bibliographie